Web Design Rules, het rode boekje – een boekje open
Het boekje is zeker belerend, maar
op een positieve manier: Je kan er wat van leren. Bijna net zo positief als Mao’s standaardwerkje dus . Al was voor mij als
doorgewinterde internet creatief eigenlijk alles al wel bekend, toch
was het een eye opener om web-kwesties zo eenvoudig uitgelegd te zien
worden, in helder taalgebruik en goede visuals, die trouwens ook best
“rulen”. Het boekje leest vlot weg, vlotter dan de meeste blogposts, en
was voor mij in drie flesvoedingen ( ja ik lees als ik mijn baby een
fles geef… ) uit.
Al lezend ontdek je waar de meeste problemen tussen klanten, technici
en creatieven op gebaseerd zijn: communicatieproblemen en verkeerde
aannames. Dit boek helpt opdrachtgevers begrijpen dat het helder
krijgen van de opdracht van groot belang is, en leert aan bureauzijde
dat wat voor hun vanzelfsprekend is, niet altijd even vanzelf spreekt.
De marketing voor dit boekje is leuk gedaan: Let the blogs tell about you. Ruben reageert ook actief op commentaar. Een open dialoog met de klant. Dat verhoogt enorm de sympatiefactor. Ruben for Booker Prize!
Conclusie: Ik vindt ’t een grappig boekje.
De doelgroep: zeker voor opdrachtgevers een must, maar voor technici, vormgevers, developers, sales- en marketing mennekes en -madammekes in onze internetbureauwereld ook een must. Ook al staat er dan veel bekende kost in: je leert begrijpen dat de materie voor veel opdrachtgevers geen bekende kost is, en hoe je het helder kunt uitleggen aan ze. En dat is een vernieuwend inzicht.
Klein puntje nog: De titel… hmm, ik beweer altijd dat webdesign een vakgebied was die pukkelpubers in de jaren negentig van de vorige eeuw er toe zette om skip-into’s en animated .gifs in elkaar te zetten (check de animated .gif rechtsboven!!) en dat design te noemen. Maar ja, ik heb zelf geen betere titel kunnen bedenken dan “Internet creatief”, wat ook maar geleend is van Annedien Hoen.
Op frank-ly.nl stond een leuk artikel van Frank Meeuwsen (rhinofly) over het boekje ban Ruben Bos (Mangrove) “Webdesign Rules!“.
over de onbetwiste regels van web (en hun tegenargumenten). Het
allermooiste was dat je kon winnen. Je hoefde alleen nog maar even aan
te geven waarom.
Omdat ik de inhoud in eerste instantie lichtelijk belerend vond
overkomen, zag ik direct de parallel met een eerder Rood boekje,
uitgegeven door Mao in 1964.
Je raadt het al: ik was de winnaar!
om min onvolprezen commentaar: “Ik wil ook zo’n mooi rood boekje in
mijn kast, kleurt mooi naast Mao’s standaardwerkje. Zal deze ook zo
belerend zijn? “
De geste was duidelijk, en ik voel me uiteraard verplicht de blogosfeer te verblijden met een sappige recensie.
verschillenden zijn me al voorgegaan, en hebben uiteraard al het gras voor mijn voeten weggemaaid: hier, hier, hier, hier, hier, en waar eigenlijk niet…