Het ‘Weetmonster’, het ‘Datakwaad’, de ‘Doeldraak en het “Nutspook”

Het ‘Weetmonster’, het ‘Datakwaad’, de ‘Doeldraak en het “Nutspook”

Hoe het ‘Weetmonster’, het ‘Datakwaad’, de ‘Doeldraak en het “Nutspook” samen zand in de ogen strooien van de innovator….. en het eigenlijk ook over mezelf gaat..

De vier fases van de Double Diamond volgend, ontdekte ik naast haarlemmerolie ook dat er in het ontwerpproces verschillende monsters op de loer liggen die zand in de raderen strooien van waardevolle innovatie.



1️⃣ In participatief onderzoek in omgeving waar normaal “Protocol en Richtlijn” leidend zijn, zag ik dat het soms in de DISCOVER-fase niet lukt de problemen te herkennen. Wat ik hoorde was letterlijk “bij ons gaat alles goed”. Maar soms ook “Ik weet al een oplossing” , en “er zijn al evidence based richtlijnen voor”.
👾Het “Weetmonster” kan je bestrijden door wat langer het onbekende onbekend te laten, of onbekender zelfs: De kunst van het Niet-Weten. Vragend, Open, Socratisch.

2️⃣ In de DEFINE-fase lukt het soms niet om een kant van het probleem te kiezen. “Het probleem is zo groot” hoorde ik in de observaties. “Ik moet nog meer informatie hebben”.
🔱Het “Datakwaad” kan je bestrijden door ook hier het onbekende te omarmen. Je hoeft niet alles te weten om door te kunnen. Lijkt in contradictie met de eerste, maar vanuit je positie kan je wel kijken welk deel van het probleem je kan gaan aanpakken.

3️⃣ In de DEVELOP-fase lukt het soms niet om op ideeën te komen, om te divergeren, om de ja-en mentaliteit te gebruiken. “Ja maar dit is niet realistisch”, “Ja, maar het Elektronisch Patienten Dossier is hier niet open genoeg voor” . Het doel lijkt te zijn een haalbaar idee.
🐲 Tem de “Doeldraak” die realistische doelen wil en dromen met zijn vuur wegbrand. De Doeldraak kan je bestrijden met het omarmen van het onbekende. Laat het doel maar even weg, en kijk wat er gebeurt!

4️⃣ In de DELIVER-fase lukt het soms niet afscheid te nemen van je mislukkingen en door te boorduren op inzichten die je gaande het proces hebt opgedaan. Het lijkt wel of alles ook nut moet hebben. De innovatie lijkt te vroeg, al eerdere geprobeerd, te duur, te ingewikkeld te begrijpen, te complex uit te voeren. Het heeft allemaal geen nut gehad!
👻 Bestrijd het “Nutspook” door los te laten dat alles nut moet hebben, en het onbekende wederom te omarmen. Je weet nog niet alles!

Een kijkje in de wereld van innovatie waar het ‘Weetmonster’, het ‘Datakwaad’, de ‘Doeldraak’ en het ‘Nutspook’ vrolijk rondspoken. Hoewel ze misschien obstakels lijken, zijn ze eigenlijk best aardig. Wie heeft er geen innerlijk monster dat zich af en toe laat zien tijdens het creatieve proces? Misschien is de grootste les wel dat het omarmen van het onbekende – inclusief onze eigen innerlijke monsters – niet alleen cruciaal is voor innovatie, maar ook voor persoonlijke groei. Dus, volgende keer als je een monster tegenkomt, bedank het dan vriendelijk en vraag het om een kopje koffie. Wie weet wat voor verrassende inzichten het je kan brengen!

Welk monster kom jij wel eens tegen bij innovatie en ontwerpen?