Het begint met een goede briefing – Over de UX Design Brief
Alhoewel volgens 2015 onderzoek naar UX deliverables van interaction designers de wireframes en prototypes als meest gevraagde UX deliverables gelden mis ik in onderstaand lijstje de UX design brief. Want naar mijn mening beginnen deliverables echter met een goede interpretatie van de opdracht: de eerste deliverable in jouw project.
Design brief
Vanuit de reclamebureaus is daarbij de ‘design brief’ een normale procedure: Samen met de opdrachtgever wordt de opdracht vastgesteld. Waar bij de reclamewereld de tone-of-voice, merkbelofte en key-message (kernboodschap) natuurlijk belangrijk zijn, is voor inderaction design en user experience design de doelgroep, het doel (incl KPI’s) en deliverables.
op https://uxdesign.cc/the-power-of-a-ux-project-brief-template-included-f8981a11964a staat enkele goede tips hoe je tot een UX design brief komt, bijvoorbeeld met je team en product owner samen, of juist asynchroon. Op basis daarvan ga je een samenwerking aan met je opdrachtgever.
Onderstaand een opsomming van de elementen die belangrijk zijn in zo’n brief.
Voorbeeld
Werkt dit bovenstaande template altijd?
Nee…. Soms zijn bepaalde onderdelen minder duidelijk bij de start.
In Agile/scrum is de scope bijvoorbeeld vooral gericht op meerwaarde. En dit kan na verloop van tijd veranderen. Binnen een gegeven tijd en budget werk je aan deze meerwaarde. Maar juist daarom is het toch goed om dan deze briefing te organiseren om misverstanden hierin te voorkomen en ook voor de opdrachtgever duidelijk te krijgen waar het doel en de meeste waarde ligt (en dus het eerst aan gewerkt wordt) .
Ook als je werkt aan een continue verbetering van producten is er niet een duidelijk begin of eind en zijn de roadmap en deadlines telkens weer nieuw. Periodiek als team naar doel, kpi’s en andere werkafspraken kijken volgens bovenstaande methode is dan nog steeds aan te bevelen.
Is je opdracht een leeropdracht voor je studie? Dan zullen enkele items minder relevant zijn. De risico’s dat jij je design verprutst zullen enkel voor jezelf zijn en communicatiemiddelen zullen de standaard middelen van jouw school zijn. Ook zullen de leerdoelen van jouw school al bekend zijn. Toch kan je door de opdrachtinterpretatie in deze brief laten zien waar jij de doelen van de opdracht ziet. Ook in groepswerk levert dit stramien helderheid voor elkaar.
Meer tips:
- Voordat je begint, moet je ervoor zorgen dat je een goed begrip hebt van het merk, het product, missie van de organisatie, de doelgroep en de boodschap.
- Het korte formaat helpt de boodschap tot in de kern te destilleren en de boodschap op merk te houden. Als je briefing langer is dan een paar pagina’s, blijf er dan aan werken.
- Weg met jargon, marketingtaal en crap.
- Creatieve briefs hebben geen vast formaat: ze kunnen tekstgericht of visueel georiënteerd zijn. Gebruik wat voor jou het beste werkt.
- Citaten of inzichten van klanten kunnen het creatieve team helpen.
- Een SWOT-analyse van de concurrentie kan in veel situaties nuttig zijn om jouw doel te bepalen.
- Samenwerking tussen de klant / opdrachtgever, het creatieve team, het accountteam en anderen zorgt ervoor dat alles wordt meegenomen.
Bron: https://www.smartsheet.com/free-creative-brief-templates