The UX VP/Director
Als managing UX consultant en service designer wil ik graag meer theoretische kennis opbouwen om mijn advies en designwerk te ondersteunen.
Vandaag was ik daarvoor op de Nielssen Norman Group UX conferentie bij de cursus “The UX VP/Director” van Nancy Dickenson. Zij heeft veel ervaring om bedrijven te leiden naar betere gebruikerservaring (UX) .
Doel:
Het leren van praktische kennis en vertrouwen hoe je succesvol UX naar een strategischer niveau kan leiden.
Kern:
Echt UX leiderschap is een combinatie van vakmanschap, kennis en invloed. het vergt softs skils en is iets anders als UX management (wat soms in dezelfde rol ook nodig is)
Inhoud
- De definities van UX kwamen voorbij: grappig genoeg is er geen consistentie, en zal elke term (UX, CX, UI, IxD. Service Design etc) voorlopig altijd duiding nodig hebben.
- UX raakt in iedergeval alle “touchpoints” met de gebruiker (klant, inwoner, werknemer of welke rol dan ook) , waar UI vooral het designen van de visuele touchpoint (vaak een beeldscherm) behelst, uiteraard met de gebruiker centraal.
- Verschil tussen UX leadership en UX management , bijvoorbeeld in het aangaan van risico’s (leider) of het minimaliseren van risico’s (manager)
- De eigenschappen van een goed UX leiderschap
- Welke “Business opportunities” deze tijd bied (vooral doordat goederen en diensten een “commodity” worden, en je alleen met een uitzonderlijke ervaring nog onderscheidend kan zijn)
- Dat je dit kan doen middels de Design Thinking methode. Waarin in een vroegtijdig stadium (rapid) prototypen een van de stappen is )
- Kijk scherp naar je bedrijfscultuur, bedrijfsstrategie , producten, services en vervolgens naar een echt klantbeeld, empathie voor de gebruiker en ontwerp kort-cyclische verbeterslagen die politiek in de organisatie kunnen landen.
Al met al was deze kennis een mooie opfrisser en bevestiging van positieve ervaringen die ik al had als veranderaar en agent-of-change, en theoretische en praktische onderbouwing voor die gevallen waar het soms minder goed lukte om als advocaat de maximale verbeteringen voor de (eind-)gebruiker te (bege)leiden.