Onderwijs2.0 of 3.0
Onderwijs
De wereld verandert misschien nog nooit zo hard als door de komst van internet. Internet democratiseert en slecht grenzen van landen, culturen en machtsverhoudingen. Maar ook Onderwijs verandert. Kinderen veranderen. Kinderen worden mondiger en eerder mentaal volwassen. Hoe speelt het onderwijs hierop in?
Opgroeien
Ik denk dat het de belangrijkste taak tegenwoordig is om kinderen te laten ontwikkelen tot jongeren die zelfstandig kunnen denken. Door hoofd, hart en handen samen te laten werken, gemotiveerd door directe terugkoppeling van wat geleerd is met de praktijk. Daarbij is met je handen in de klei beter dan Google Sketch, en is houtskool beter dan MS Paint. Want met klei, houtskool (kwaliteit zit niet alleen in het resultaat, maar ook in het proces) en andere échte materialen maak je belevenissen en koppel je heel direct terug wat je hart en je hoofd omzetten.
Digitaal
Toch opent de digitale wereld nieuw kansen als aanvulling hierop. Sociale netwerken veruimen de wereld, Onderwijskundige tools vergroten participatie,
Sociaal
Uiteraard is Facebook een nieuwe blik op de wereld, die dit keer (niet net als bij TV) niet om de massa draait, maar om sociale relevantie. Dat is de kracht en de valkuil: liken en geliked worden is altijd al een issue op school, maar op Facebook wel erg publiek. Zelfs afgeschermd voor vrienden (de aanbevolen modus voor kinderen wat mij betreft) zien nog al je vrienden met wie je bevriend bent en wie niet. Wat je doet, waar je komt etc. Je hoort er wellicht pas bij als je wat interessants te melden hebt.
(en waar ik facebook zeg, kan je tot voor kort ook Hyves lezen, en al snel weillicht ook Google+, en wellicht binnen 2 jaar weer 3 andere namen.
Angst voor misbruik etc is niet van de lucht, hoe profiteer je als kind van deze nieuwe wereld aan mogelijkheden? en hoe stimuleer je dat als school? Lees bijv hiervoor eens http://www.frankwatching.com/archive/2011/12/30/lente-in-het-onderwijs-weg-met-angst-voor-social-media/
Onderwijskundig
Onderwijs begint bij de docent. Als docent kan je social media en web 2.0 inzetten in het verrijken van je leerstof, en het afwisselender brengen van je leerstof: Want zoals Confucius het al zei, 2500 jaar geleden:
Tell me, and I will forget (ouderwetse klassicale methode) ,
show me, and I might remember (visuele ondersteuning) ,
involve me and I will remember (en dat is t doel uiteraard, nodig jongeren uit om zelf mee te doen).
Wat vaak nodig is om het ijs even te breken. Er heerst veel koudwatervrees. Het kost moeite om als docent van beginner tot expert te groeien. Het bedrijf Hutspot doet bijvoorbeeld leuke sessies: http://www.slideshare.net/hutspot/folder-teamdag-scholen-social-media-experience.
Groepswerk
crowd-funding en crowd-sourcing zijn gemeengoed, hoe kan je de kracht van de groep in onderwijsland introduceren… : Er zijn allerlei tools (http://alew.hubpages.com/hub/Education20) te bedenken om de leerlingen in je klas te verbinden, online samen te laten werken, etc.
Je kan bijv.
- een klassensite maken: http://onderwijsvanmorgen.nl/makkelijke-lesvoorbereiding-met-weebly/?stage=Live,
- samen een blog bijhouden (WordPress, Bogger), Met meerdere jongeren
- een Wiki maken over een onderwerp ipv een werkstuk, etc
Maar hoe cool is het als jongeren in staat zijn om voor hun Frans werkstuk gekoppeld te worden aan een maatje in Toulouse, en voor beeldende vorming met een Japanse student in Google Sketch een museum moeten ontwerpen. Dat ze hun eigen sociale netwerk (familie, ouders van oud-klasgenoten, etc etc) in moeten zetten om aan kennis te komen, dat een student uit Oklahoma je Engels overhoort, etc.
Bekijk ook de mogelijkheden van de mobiele technologie die jongeren weer buiten kan brengen: http://www.ted.com/talks/shilo_shiv_suleman_using_tech_to_enable_dreaming.html (subitles in het Nederlands beschikbaar)
Waarschuwing: School doodt creativiteit
Het is heel goed om met al die nieuwe mogelijkheden eerst even te luisteren naar iemand die gewoon eens vertelt (zonder beamer) waarom het bevorderen van creativiteit zo belangrijk is. Als dit de basis is, kunnen docenten en jongeren tot de meest waanzinnige dingen komen: http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html (subitles in het Nederlands beschikbaar)
PS: laatste linkje dankzij Remke Klapwijk van http://ruimtevoortalent.blogspot.com/ als toegift: http://www.youtube.com/user/TEDEducation/featured: een Youtube Channel die groeit met leuke online lessen van ’s werelds beste leraren.. in t engels.