Google Website Optimizer

Het werkt zo:

  1. Je voegt de juiste javascript codes toe aan je website
  2. In WebsiteOptimer stel je de varianten van het design in die je tegen elkaar wil testen (een video versus een afbeelding, een rode versus een groene knop, etc, etc. Je kan grofweg kiezen tussen AB-testing en Multivariate testing – dus 2 of juist meerdere varianten/testen per webpagina)
  3. Even controleren
  4. Na enkele uren de eerste rapporten
  5. Je kan instellen dat niet-werkende varianten niet verder gebruikt worden
  6. Na de testperiode (door je zelf te bepalen) kan je de best werkende versie aanhouden (en verder testen op andere onderdelen?)

Op deze website loopt nu ook een test… Een kleintje, maar toch: de bekijk-meer link die je zojuist hebt geklikt vanaf de voorpagina, daar heb ik in 3 varianten (lichtgrijs, donkergrijs, zwart). Ik ga er namelijk van uit (pure aanname) dat als de doorklik-ratio naar een artikel vanaf de homepage hoog is, ik blijkbaar interessante teasers heb geschreven op de homepage. 

Ik liep zelf even vast op het invullen van de URL van de conversiepagina. In mijn geval is heeft de conversiepagina elke keer een andeer URL: https://www.marnixbras.nl/weblog/pivot/entry.php?id=xxx (waarbij xxx dus een getal is). De generieke vervolgpagina https://www.marnixbras.nl/weblog/pivot/entry.php die ik wil gebruiken bestaat helaas niet… Google WebsiteOptimizer gaf een stuk of 3 waarschuwingen, en ik moest op de knop “toch doorgaan” klikken….de helppagina hierover vertelt dat pagina’s die niet bereikbaar zijn toch mee mogen doen…mits het daarvoor bedoelde trackingscript maar wel op de generieke vervolgpagina staat.

Natuurlijk is testen ook niet de zevende hemel, Een hoge conversie is natuurlijk leuk, maar heiligt niet alle middelen. Een tevreden klant is op langere termijn beter. Testen met niet waar te maken beloftes, aanbiedingen met kleine lettertjes, wurgcontracten en andere non-etische zaken kan mooie conversies opleveren maar ook een hoop rechtzaken. In mijn geval: Als ik op de homepage een vreselijk interessant verhaal aankondig, maar onder de “bekijk meer”-link kom je op nogal oninteressante vervolgpagina…. tja… Geen tevreden lezer…

Vraag blijft voor mij: Waarom biedt Google dit gratis aan? Iemand die dat weet?

E