Aanmelden bij zoekmachines?
Als de zoekmachinerobot al een keer is langs geweest, komt ‘ie echt niet vaker doordat je ‘m aanmeld. Aanmelden betekent alleen dat de zoekrobot het zal overwegen om een keertje langs te komen.
En: bestaan er eigenlijk wel 1500 zoekmachines? wat een onzin zeg. Er zijn 3 grote spelers: Google, Yahoo en MSN. en een kleine op de nNederlandse markt: Ilse. Dan heb je 99 % te pakken. Op de ‘over ons”- pagina’s van deze 4 staat precies hoe je de site bij ze kan aanmelden. Niet zo moeilijk dus. Als je in je stats gezien hebt dat de inktomi slurp (yahoo) of de googleBot (google) al een keer is geweest, hoef je niks te doen.
Veel belangrijker is:
– de site goed indexeerbaar te maken (vereist veel text-linkjes) geen javascript in het menu, en geen flash-navigatie
– zorgen dat je gelinkt wordt door goede sites, en linkt naar goede sites. Daamee stijgt je waardering bij de zoekmachines
– zorg dat de content regelmatig geupdate wordt. Als de googlebot na een maand geen wijzigingen detecteert, komt ie de volgende maand minder vaak langs, en daalt je waardering
– zorg voor juiste title en description en keywords (meta tags). Niet te lang, niet te kort, en louter met relevante zoektermen, die ook op die pagina terugkomen.
Aanmelden bij linkpagina’s is relevant, maar ja, alleen als die linkpagina’s een goede pageranking hebben. Jezelf kenbaar maken in achterbuurten van het internet maakt geen goede sier.
Je moet ’t zo zien: de zoekmachinewaardering (pagerank) is een rapportcijfer tussen de 1 en 10. als je vanaf een goed site (met een hogere pagerank dan jezelf) wordt gelinkt, dan stijgt jou eigen pagerank. Als je gelinkt wordt vanaf een of andere link-boerderij, met een lagere pagerank dan je zelf, DAALT je eigen pagerank. . Zorg dus dat je zelf zorgt voor publiciteit in de media, dat levert veel links op. En dat je bij collega’s gelinkt wordt, en dat je op bijvoorbeeld startpagina’s die relevant zijn, jezelf aanmeld.
27,45 Euro klinkt weinig, en dus lijkt het een gevalletje: ‘baat het niet, dan schaadt het niet’, maar ik vrees dat t eerder schaadt dan baat.
Momenteel ben ik nog aan het uitzoeken wat de nieuwe dienst van Google, namelijk Sitemap, voor extra waarde aan de doorzoekbaarheid van een site kan maken. Dit vereist echter technische aanpassingen aan de website, die niet voor iedereen even gemakkelijk zijn.
ps: reageer gerust als je een andere mening toegedaan bent.
oms krijg ik vragen van mensen of ze nog zichzelf moeten laten aanmelden bij zoekmachines door professionele partijen. Dit naar aanleiding van e-mails of brieven van aanbieders dit dat naar 1500 zoekmachines zouden doen. Aanmelden bij zoekmachines is zo 1999… niet op ingaan… ook niet als het maar 27,45 Euro kost. lees liever http://www.naarvoren.nl/artikel/zoekmachines/ een keer goed door.
Waarom niet? : antwoord: